Jest najbardziej znanym wrocławskim mostem. Powstał w latach 1908 – 1910 według projektu Richarda Plüddemanna. Przy jego budowie wykorzystano nową technologię – przęsło jest podczepione za pomocą stalowych taśm na murowanych dwudziestometrowych pylonach ustawionych na brzegach rzeki. W większości jest zbudowany z granitu strzegomskiego, tyle że ta większość to masa konstrukcyjna, cokoły oraz wszystko, co jest w ziemi po obu brzegach i czego nie widać. A widać dekoracyjne płyty z granitu karkonoskiego. W uroczystym otwarciu Mostu Cesarskiego, jak nazwano przeprawę, wziął udział ówczesny władca Niemiec Wilhelm II. Po I wojnie nazwano go mostem Wolności, ale po kilku latach znów go przemianowano na Cesarski. Wiosną 1945 r. został on poważnie uszkodzony. Kiedy w oblężonym Breslau na dzisiejszym pl. Grunwaldzkim budowano lotnisko, uznano, że wysokie pylony utrudnią ruch samolotów, dlatego rozebrano wieńczące je wieżyczki. Naprawa trwała ponad dwa lata. Po II wojnie przeprawa została nazwana Mostem Grunwaldzkim. Przez lata była najważniejszą we Wrocławiu przeprawą przez Odrę. Most Grunwaldzki był miejscem wielu spektakularnych i dramatycznych wydarzeń. Według miejskiej legendy na początku lat. 50 pod mostem samolotem przeleciał jeden z wrocławskich lotników. Wyczyn miał być efektem zakładu towarzyskiego. Z Mostu Grunwaldzkiego doskonale widać Ostrów Tumski i Kampus Grunwaldzki z jednej strony, a z drugiej strony pierwszy wrocławski dom na wodzie i monumentalną wieżę ciśnień. Most ma 112,5 metra długości i 18 metrów szerokości.
Opracował: Roman Dąbrowski
Leave a reply